Celem Fundacji jest popularyzowanie idei wychowania dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem wieku przedszkolnego, w warunkach poszanowania potrzeb rozwojowych małych dzieci oraz respektowania prawa i obowiązku rodziców do ich priorytetowego znaczenia w życiu dzieci. Wszelkie działania podejmowane przez Fundację dotyczą dzieci prawidłowo rozwijających się oraz dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych i zmierzają do tego, by każde dziecko mogło rozwijać się w przyjaznym środowisku dorosłych i naturalnym środowisku rówieśniczym.
Celem Fundacji jest również upowszechnianie oraz promowanie organizacyjnego i merytorycznego modelu przedszkola, realizującego autorski program wychowania przedszkolnego Anny Florek „Dziecko w grupie”.
Ważnym aspektem działalności Fundacji jest szeroko pojęta edukacja osób zajmujących się wychowaniem dzieci i młodzieży. Dotyczy to rodziców i osób zawodowo związanych z wychowywaniem.
Najważniejsze idee, wokół których koncentrują się działania Fundacji to wychowanie i współdziałanie.
Wychowanie
Rozumiane jako przekazywanie wartości i odkrywanie potencjalnych możliwości dziecka:
- dla niego samego, by wiedziało kim jest, jak może porozumiewać się z innymi, jakie są jego możliwości oraz czego i jak może doświadczać, poznawać i uczyć się; .
- dla rodziców, by lepiej postrzegali możliwości ale i trudności dziecka oraz jego własną niepowtarzalną drogę rozwoju i życia;
- dla innych dorosłych (wychowawców, nauczycieli, opiekunów, terapeutów) by pomagali dziecku w rozwijaniu jego indywidualności w zgodzie ze sobą i z innymi;
- dla rówieśników, by postrzegali je jako ważnego uczestnika dziecięcej społeczności.
Współdziałanie
rozumiane jako:
- relacja między dorosłymi, dorosłymi i dziećmi oraz dziećmi gwarantująca podmiotowość każdemu uczestnikowi tej relacji;
- porozumienie dorosłych wyrażające się w uzgadnianiu działań na rzecz dziecka na poziomie wartości, celów i konkretnych realizacji;
- wspólne aktywności dorosłych i dzieci służące bezpiecznemu, radosnemu i coraz bardziej samodzielnemu poznawaniu przez dzieci otaczającego świata ludzi i przyrody; oraz działaniu dla dobra własnego i innych;
- indywidualne i wspólne aktywności dzieci podejmowane w zgodzie z innymi oraz z poszanowaniem praw członków społeczności, w której dziecko żyje i wzrasta;
- uczenia się od siebie i pomaganie sobie.
Dziecko wzrastające w tak zorganizowanym otoczeniu ma szansę rozwijać swój potencjał w poczuciu bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego, niezależnie od kondycji psychofizycznej i uwarunkowań środowiskowych. Tak rozumiane wychowanie, realizowane we współdziałaniu wszystkich zainteresowanych, sprzyja rozwojowi osobowemu i wspólnotowemu nie tylko dzieci ale wszystkich dorosłych uczestniczących w tym procesie a więc rodziców i wszystkich innych dorosłych pozostających w relacji z dziećmi i ich rodzicami. Budując i utrzymując pozytywne relacje z dzieckiem i ze sobą wzajemnie oraz tworząc przyjazne rozwojowi dziecka środowisko wszyscy doświadczają dobra ciągłego samorozwoju jako osoby a w konsekwencji również jako wychowawcy.
Aby realizować te cele Fundacja zamierza:
- Upowszechniać idee wychowania przedszkolnego realizowanego we współdziałaniu z rodzicami dziecka.
- Organizować i prowadzić przedszkola i placówki wychowania przedszkolnego realizujące program wychowania przedszkolnego „Dziecko w grupie”.
- Organizować i prowadzić różne formy kształcenia nauczycieli.
- Organizować i prowadzić szkolenia dla rodziców z zakresu wychowania i terapii dzieci.
- Upowszechniać doświadczenia wychowawcze, terapeutyczne i edukacyjne uzyskiwane w pracy z dziećmi, ich rodzicami i osobami zawodowo zaangażowanymi w pracę z dziećmi za pośrednictwem publikacji i konferencji.
Misję i działalność Fundacji określa Statut Fundacji.
Zobacz też:
| O Fundacji | Misja | Historia | Działalność | Władze | Dokumenty | Kontakt |