Działy stałe
Archiwum scenariuszy
- Beata Oraniec prezentuje zajęcia o owocach i warzywach realizowanych Metodą Pytań Dzieci. (Numer Specjalny 1)
- Propozycja zerówkowych zajęć na temat śniegu zrealizowanych Metodą Pytań Dzieci. (Numer 3)
- Małgorzata Krówka prezentuje zajęcia o kosmosie realizowane Metodą Pytań Dzieci. (Numer 4)
- Małgorzata Krówka prezentuje zajęcia realizowane Metodą Pytań Dzieci na temat rodziny i występujących w niej różnicach wieku. (Numer 5)
- Marcin Dębiński prezentuje zajęcia realizowane Metodą Pytań Dzieci na temat dzieci z różnych stron świata. (Numer 6)
- Monika Jastrzębska prezentuje zajęcia o emocjach realizowane Metodą Pytań Dzieci. (Numer 7)
- Arkadiusz Stupecki prezentuje zajęcia realizowane Metodą Pytań Dzieci na temat strojów ludowych. (Numer 8)
- Małgorzata Krówka prezentuje zajęcia na temat wody realizowane Metodą Pytań Dzieci. (Numer 10)
- Aleksandra Machalska prezentuje zajęcia na temat zawodu lekarza realizowane Metodą Pytań Dzieci. (Numer 11)
- Beaty Oraniec prezentuje zajęcia o Dniu Ziemi realizowane Metodą Pytań Dzieci. (Numer 12)
Co nam w duszy gra
- Felieton Adama Dąbrowskiego „Muzyka i ta piekielna matematyka” związany z przybliżaniem dzieciom świata muzyki. Tym razem o wartościach nut. (Numer 1)
- Felieton Adama Dąbrowskiego „Czas, Cisza i Muzyka” prezentujący jak łączą się ze sobą te pojęcia. (Numer 2)
- Felieton Adama Dąbrowskiego „Formy muzyczne, czyli konstrukcja…”, czyli opowieść o formie w muzyce. (Numer 3)
- Adam Dąbrowski opowiada czym jest muzyka. (Numer 4)
- Felieton Adama Dąbrowskiego „Wszechobecne dźwięki i matematyka” wiąże muzykę z królową nauk. (Numer 5)
- Felieton Adama Dąbrowskiego „Nuty, nutki, czyli abrakadabra …”, w którym opowiada on o uczeniu się gry na instrumencie. (Numer 8)
- Adam Dąbrowski opowiada o pięciolinii. (Numer 9)
- Adam Dąbrowski pisze o formie pieśni (cz.1). (Numer 10)
- Adam Dąbrowski opowiada o formie pieśni (cz.2). (Numer 11)
- Adam Dąbrowski opisuje historię instrumentów. (Numer 12)
- Adam Dąbrowski opowiada o ciszy. (Numer 13)
- Adam Dąbrowski wspomina o folklorze. (Numer 14)
- Adam Dąbrowski pisze o małym melomanie i jego muzycznych wyborach. (Numer 15)
- Adam Dąbrowski opisuje kolory w muzyce. (Numer 16)
- Adam Dąbrowski opowiada o tle muzycznym. (Numer 17)
- Adam Dąbrowski pisze o relacji kulinariów i dzięków. (Numer 19)
- Adam Dąbrowski pisze o fascynacji dźwiękami. (Numer 20)
Dyrektorskim okiem
- Anna Gromadzka podpowiada jak pomóc dzieciom w adaptacji. (Numer 13)
- Anna Gromadzka pisze o spokoju i zaufaniu podczas pierwszych dni adaptacji. (Numer 16)
- Anna Gromadzka pisze o kwestii posiłków w adaptacji przedszkolnej. (Numer 19)
Eksperymentujemy!
- Marcin Dębiński pokazuje jak wykorzystać świeczki do eksperymentów naukowych z ciepłem. (Numer Specjalny 1)
- Marcin Dębiński pokazuje doświadczenia związane z zimnem. (Numer 3)
- Doświadczenia przepływem kapilarnym wody. (Numer 5)
- Doświadczenia z magnesami. (Numer 6)
- Doświadczenia z magnesami c.d. (Numer 7)
- Doświadczenia z osmozą. (Numer 8)
- Doświadczenia związane z topnieniem (Numer 9)
- Doświadczenia związane ze ściśliwością wody. (Numer 10)
- Doświadczenia związane ze pływaniem i wyporem. (Numer 11)
- Doświadczenia związane ze skupianiem światła słonecznego. (Numer 12)
- Jak szybko zrobić ser biały z dziećmi. (Numer 13)
- Doświadczenia związane z przepływem ustalonym i lataniem (Numer 14)
- Eksperymenty związane napięciem powierzchniowym. (Numer 15)
- Tworzenie modeli wulkanów wodnych i podwodnych. (Numer 16)
- Eksperymenty związane z oczyszczaniem wody. (Numer 17)
- Eksperymenty związane z węchem. (Numer 18)
Gry planszowe
- „Zbieramy liście” – pomoc dydaktyczna związana z jesienią. (Numer 1)
- „Wigilijne zaspy” – gra, w której gracze ćwiczą odejmowanie a choć się ścigają, to i tak
czekają na najwolniejszego gracza. (Numer Specjalny 1) - „30 lat razem” – gra, w której nie warto się spieszyć. W sam raz na początek jesieni. (Numer 2)
- „Zebry” – pomoc dydaktyczna na Dzień Zebry wypadający 31 stycznia. (Numer 3)
- „Czarna dziura” – pomoc dydaktyczna do tematu o kosmosie. (Numer 4)
- „Biegnę do mamy” – pomoc dydaktyczna do zajęć z okazji Dnia Mamy. (Numer 5)
- „Plac zabaw” – gra ucząca, że lepiej jest bawić się wspólnie niż samemu. (Numer 6)
- „Liście”– jesienna gra ćwicząca dodawanie. (Numer 7)
- „Nakarm jeża” – gra utrwalająca wiadomości na temat jeży. (Numer 8)
- „Sanki” – zimowa gra ćwicząca porównywanie liczb. (Numer 9)
- „Dodawanie” – planszówka ćwicząca tytułowe działanie matematyczne. (Numer 10)
- „Murarz” – klasyczna gra podwórkowa przeniesiona na planszę. (Numer 11)
- „Czerwony Kapturek” – Klasyczna bajka (z opcją wygranej wilka) przeniesiona na planszę. (Numer 12)
- „Nasze zasady” – Gra planszowa na temat przestrzegania zasad w sali przedszkolnej. (Numer 13)
- „Przyjazd Paderewskiego” – Gra o słynnym Polaku. (Numer 14)
- „Wizyta u dziadków” – Gra o odwiedzinach u babci i dziadka. (Numer 15)
Kącik behawioralny
- Katarzyna Hamerlak proponuje ćwiczenia wspomagające kształtowanie umiejętności przyjmowania perspektywy innej osoby. (Numer 3)
- Katarzyna Hamerlak wyjaśnia czym jest Stosowana Analiza Zachowania (Applied Behavior Analysis). (Numer 6)
- Katarzyna Hamerlak omawia standardy rekomendacji Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka. (Numer 7)
- Katarzyna Hamerlak opisuje jak należy pozytywnie wzmacniać dzieci – rodzaje wzmocnień). (Numer 8)
- Katarzyna Hamerlak opisuje różnicowe wzmacnianie niekompatybilnych zachowań – DRI. (Numer 9)
- Katarzyna Hamerlak opisuje DRA. (Numer 10)
- Katarzyna Hamerlak opisuje DRO. (Numer 11)
- Anna Budzyńska pisze o pozytywnym nurcie Stosowanej Analizy Zachowania. (Numer 17)
- Katarzyna Hamerlak porusza problem niechęci dzieci do jedzenia. (Numer 19)
- Katarzyna Hamerlak pisze jak zachować spokój podczas Świąt. (Numer 20)
Kącik logopedyczny
- Porady związane z pionizacją języka cz.1. (Numer 3)
- Agata Lange pokazuje jak rozwijać słuch fonematyczny. (Numer 4)
- Porady związane z pionizacją języka cz.2. (Numer 5)
- Czym jest diagnoza logopedyczna. (Numer 6)
- Ćwiczenia fonacyjne dla dzieci jako wsparcie dla rozwoju ich mowy. (Numer 7)
- Agata Lange omawia wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym. (Numer 8)
- Agata Lange prezentuje ćwiczenia funkcji słuchowych dla dzieci starszych. (Numer 9)
- Agata Lange i Izabela Pyrczak przedstawią jak rozwijać mowę narracyjną. (Numer 10)
- Agata Lange przedstawia propozycje ćwiczeń oddechowych. (Numer 11)
- Agata Lange proponuje zabawy logopedycznych na wakacje. (Numer 12)
- Agata Lange pokazuje jak zachęcić dzieci do ćwiczeń logopedycznych. (Numer 14)
- Agata Lange proponuje zimowe zabawy rozwijające mowę. (Numer 15)
- Agata Lange doradza jak nauczyć dzieci wydmuchiwania nosa. (Numer 17)
- Agata Lange pisze o roli jedzenia w rozwoju mowy. (Numer 19)
- Agata lange proponuje świąteczne prezenty wspomagające rozwój mowy. (Numer 20)
Moja historia / Historia Przedszkola
- Wspomnienia Moniki Jastrzębskiej. (Numer 1)
- Małgorzata Dąbrowska opowiada o swoich początkach w Społecznym Przedszkolu Integracyjnym. (Numer Specjalny 1)
- Wspomnienia Danuty Justyny. (Numer 3)
- Wspomnienia Kamila Wardacha. (Numer 4)
- Wspomnienia Adama Dąbrowskiego. (Numer 6)
- Wspomnienia Edyty Adamus. (Numer 7)
- Wspomnienia Zygmunta Kulasa. (Numer 8)
- Wspomnienia Kariny Juragi-Horosz. (Numer 9)
- Wspomnienia Anny Gromadzkiej. (Numer 10)
- Wspomnienia Anny Florek na temat Fundacji CZAS DZIECIŃSTWA. (Numer 11)
- Wspomnienia Małgorzaty Krówki. (Numer 12)
- Wspomnienia Marty Mikołajczyk. (Numer 14)
- Wspomnienia Anny Krzeczkowskiej. (Numer 15)
- Anna Florek pisze o historii misia – przedszkolnego logo. (Numer 16)
- Urszula Wiśniewska opisuje dzień z życia przedszkolaka. (Numer 16)
- Wspomnienia Zuzanny Horubały. (Numer 17)
- Wspomnienia Ewy Zakrzewskiej. (Numer 18)
Okiem psychologa
- Monika Rosińska opowiada o lękach dziecięcych oraz prezentuje pięć zasad jakie mogą pomóc w takich sytuacjach. (Numer 1)
- Monika Rosińska pokazuje jak pomóc dzieciom rozwiązywać konflikty. (Numer 5)
- Monika Rosińska podpowiada dorosłym jak pomóc dzieciom radzić sobie z trudnymi sytuacjami w przedszkolu. (Numer 7)
- Jak budować poczucie własnej wartości u dzieci wg Moniki Rosińskiej. (Numer 8)
- Monika Rosińska opisuje jak tworzyć zasady w przedszkolu i domu. (Numer 9)
- Monika Rosińska opisuje ukierunkowaną obserwację ABC. (Numer 10)
- Monika Rosińska pisze postawach rodziców związanych z adaptacją ich dzieci. (Numer 13)
- Monika Rosińska sugeruje jak rozmawiać z dziećmi o przemijaniu. (Numer 14)
- Monika Rosińska opisuje jak budować dobre relacje z dziećmi. (Numer 15)
- Monika Rosińska pisze jak pielęgnować dziecięce emocje. (Numer 16)
- Monika Rosińska przestawia problem smutku i depresji u dzieci. (Numer 18)
- Monika Rosińska proponuje wykorzystać Święta do nauki dobroczynności. (Numer 20)
Polska blisko i daleko / Włóczykije
- Atrakcje Pomiechówka koło Warszawy. (Numer 13)
- Muzeum Wojsk Pancernych w Warszawie. (Numer 14)
- Ula Wiśniewska przestawia propozycje na spędzanie wolnego czasu z dziadkami.(Numer 15)
- Joanna Popis opowiada o wycieczkach po Warszawie i okolicach. (Numer 18)
Porady dla dyrektorów
- NAP jako forma promocji placówki oświatowej. (Numer 11)
Porady fizjoterapeuty
- Olga Oraniec pokazuje jak ćwiczyć motorykę małą. (Numer 1)
- Olga Oraniec prezentuje propozycje ćwiczeń oddechowych. (Numer Specjalny 1)
- Martyna Witkowska prezentuje propozycje ćwiczeń równoważnych. (Numer 3)
- Martyna Witkowska radzi jak wzmacniać antygrawitacyjny wyprost, pozycję zgięciową oraz mięśnie posturalne. (Numer 4)
- Martyna Witkowska prezentuje ćwiczenia pomagające ładnie pisać. (Numer 5)
- Martyna Witkowska przedstawia ćwiczenia wspomagające koncentrację w zakresie funkcji percepcyjnych. (Numer 6)
- Olga Oraniec prezentuje kolejną porcję ćwiczeń oddechowych. (Numer 9)
- Olga Oraniec doradza jak dobrać buty dla przedszkolaka. (Numer 15)
- Olga Oraniec opisuje jak dobierać krzesła dla dzieci. (Numer 16)
- Olga Oraniec przedstawia zalety zalety aktywności na placach zabaw. (Numer 17)
- Olga Oraniec zachęca do nauki pływania. (Numer 18)
- Olga Oraniec opowiada o fizjoterapeutycznych zaletach gotowania z dziećmi. (Numer 19)
- Olga Oraniec proponuje ćwiczenia do kalendarza adwentowego. (Numer 20)
Prawny poradnik awansowy
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. (Numer 1)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Numer Specjalny 1)
- USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Numer 9)
Recenzja książki edukacyjnej
- Marcin Dębiński opowiada o poradniku na temat ADHD. (Numer 1)
- C. Gueguen „Wychowanie szczęśliwego dziecka w świetle rewolucyjnych odkryć naukowych”. (Numer 5)
- J. Lynn „Gotowi do szkoły? Start!”. (Numer 6)
- Andrea Erkert „Rozumiemy się dobrze! Zabawy dla dzieci w wieku przedszkolnym oparte na współdziałaniu” (Numer 7)
- Nora Rodriguez „Co nam mówią rysunki dzieci”. (Numer 8)
- „Przygody Innego. Bajki na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich” (Numer 9)
- Małgorzata Roman-Zakrzewska „Lusia”. (Numer 10)
- Donata Elschenbroich „Co siedmiolatek wiedzieć powinien”. (Numer 11)
- Katarzyna Mitros „Urodzony matematyk. Zabawy rozwijające zdolności umysłowe najmłodszych”. (Numer 12)
- Corinne Aves „Zrozum swojego przedszkolaka”. (Numer 18)
Refleksje na temat
- Przemyślenia Anny Florek na temat wzajemnej pomocy. (Numer 10)
- Przemyślenia Anny Florek na temat rozmów dzieci i rodziców. (Numer 11)
- Przemyślenia Anny Florek na temat wakacyjnego przyglądania się. (Numer 12)
- Anna Florek pisze o zmianach w przedszkolu. (Numer 13)
- Kto Ty jesteś? Polak mały, czyli o wychowaniu w patriotyzmie. (Numer 14)
- Anna Florek pisze o rozwijaniu i pielęgnowaniu więzi z babciami i dziadkami. (Numer 15)
- Anna Florek doradza jak wybrać dobre przedszkole. (Numer 16)
- Anna Florek pisze o wychowaniu do dobroczynności. (Numer 17)
- Anna Florek opowiada o ważności dziecięcych wakacji. (Numer 18)
- Anna Florek pisze o żywieniu dzieci w przedszkolu. (Numer 19)
- Anna Florek opisuje jaką moc mają świąteczne życzenia. (Numer 20)
Słowem wstępu:
- Życzenia Bożonarodzeniowe od pani Anny Florek. (Numer Specjalny 1)
- Anna Florek podsumowuje historię 30-lat działalności Przedszkola. (Numer 2)
- Marcin Dębiński snuje refleksje związane z przygotowaniami do Dnia Babci i Dziadka. (Numer 3)
- Anna Florek opowiada o przygotowaniu do Wielkanocy w Przedszkolu. (Numer 4)
- Anna Florek o tym, kto za kim podąża w relacji dziecko-rodzice. (Numer 5)
- Anna Florek przedstawia trzy dobre rady dla rodziców absolwentów. (Numer 6)
- Anna Florek opowiada o wrześniu w przedszkolu. (Numer 7)
- Anna Florek opowiada o zabawkach w przedszkolu. (Numer 8)
- Życzenia Anny Florek na Nowy Rok. (Numer 9)
Teoria pedagogiczna
- Aleksandra Machalska wyjaśnia czemu dzieci pytają. (Numer 11)
- Aleksandra Machalska pisze o rozwoju dziecięcych pytań. (Numer 12)
- Rola dorosłego w kształtowaniu elementarnej wiedzy o świecie (część 1) (Numer 14)
- Druga część rozważań Oli Smoląg o roli dorosłego w kształtowaniu elementarnej wiedzy o świecie. (Numer 15)
- Beata Oraniec opisuje jak, kiedy i czego dzieci uczą się w przedszkolu. (Numer 16)
Teren Pogodnego Używania
- Filozoficzne rozmowy o kierunkach świata i księżycu. (Numer 6)
- Filozoficzne rozmowy o skarbach. (Numer 7)
- Filozoficzne rozmowy z dziećmi o precyzji. (Numer 12)
- Rozmowa z dziećmi o wyginięciu dinozaurów. (Numer 14)
- Rozmowy z dziećmi na temat tego kim jesteśmy. (Numer 15)
Wspomnienia
- Wakacyjne wspomnienia. Katarzyna Kucharska-Hornung opisuje kulisy inicjatywy zgłoszenia pani Anny Florek do VII edycji konkursu Super Dyrektor Przedszkola. (Numer 1)
- Październikowe wspomnienia Wspomnienia Marcin Dębińskiego z ostatnich „Jesiennych dekoracji”. (Numer Specjalny 1)
- Obchody urodzin Przedszkola w grupie 2. Małgorzata Krówka wspomina jak świętowały urodziny Przedszkola dzieci z grupy 2. (Numer 2)
- Przygotowanie planszy z zapytajkami w grupie 1. Piotr Kryspin opisuje jak powstawał plakat w grupie 1. (Numer 2)
- Wirtualna tablica życzeń. Marcin Dębiński opowiada o pomyśle na składanie życzeń przez osoby, które z różnych przyczyn nie dały rady nas odwiedzić 15 października. (Numer 2)
- Urodziny są zawsze piękne. Beata Pilch opisuje w jaki sposób zostało przystrojone Przedszkole w dniu obchodów 30 urodzin. (Numer 2)
- Urodzinowy quiz i inne atrakcje on-line. Marcin Dębiński opisuje kulisy powstania quizu wiedzy na temat historii Przedszkola, prowadzącej go Fundacji a także założycielki Anny Florek. (Numer 2)
- Na rodziców zawsze możemy liczyć. Beata Oraniec opowiada o planach jakie miała Rada Rodziców na świętowanie 30-lecia oraz tym jak przebiegła ich realizacja. (Numer 2)
- Marcin Dębiński wspomina pierwszy śniegowy dzień w 2020 roku. (Numer 3)
- Marcin Dębiński wspomina o współpracy z Tonis Puri. (Numer 4)
- Majowe wspomnienia związane z obchodami dnia Mamy i Taty. (Numer 6)
- Medal Komisji Edukacji Narodowej dla naszej koleżanki. (Numer 8)
- Marcin Dębiński opowiada o przygotowaniach do Wigilii. (Numer 9)
- Marcin Dębiński opowiada o Dniu Pizzy. (Numer 10)
- Marcin Dębiński opowiada o wizycie na Słowacji. (Numer 11)
- Marcin Dębiński opowiada o Dniu Mamy i Taty. (Numer 12)
- Dzień Mamy i Taty oczami rodziców. (Numer 12)
- Rodzice piszą … Pożegnanie sześcio- i siedmiolatków oczami Anny Zandberg. (Numer 12)
- Marcin Dębiński opowiada o zajęciach podczas Lata w Fundacji. (Numer 13)
- Anna Gromadzka wspomina Dzień Kartofla. (Numer 14)
- Małgorzata Krówka opisuje „Czwartkowe przedszkole”. (Numer 16)
- Marcin Dębiński podsumowuje zbiórkę elektrośmieci. (Numer 17)
- Marcin Dębiński podsumowuje projekt „Europa od kuchni”. (Numer 18)
Znalezione w sieci
- Co udostępnia na swoich stronach Polskie Radio? (Numer Specjalny 1)
- Khan Academy uczy od przedszkolaków do studentów. (Numer 9)
- Portal learningapps.org (Numer 12)
- Wspólne materiały Centrum Nauki Kopernik i ESERO. (Numer 13)
Вивчаємо польську мову | Uczymy się ukraińskiego
- Прикмети осені | Oznaki jesieni. (Numer 13)
Artykuły dodatkowe
- Najtrudniejszy pierwszy krok. Anna Gromadzka doradza jak sprawić, aby adaptacja w przedszkolu była łatwiejsza. (Numer 1)
- Jesienne Dekoracje 2019 oczami rodziców. Krótkie wypowiedzi rodziców o „Jesiennych dekoracjach”. (Numer Specjalny 1)
- Jesień i zima od kuchni, czyli porady lekarza związane z odżywianiem się w czasie zimnych miesięcy. Część 1 (Numer 3), Część 2 (Numer 4), Część 3 (Numer 8)
- O nauce życzliwości i troski, czyli powrót do pisania listów. Anna Gromadzka inspiruje do pisania listów z przedszkolakami. (Numer 4)
- O edukacji patriotycznej słów kilka, czyli Łukasz Kiełbasa opowiada o wychowaniu patriotycznym dzieci. (Numer 5)
- Wiosna i lato od kuchni, czyli porady lekarza związane z odżywianiem się w czasie ciepłych miesięcy. Część 1 (Numer 5), Część 2 (Numer 6)
- Książeczka A. i K. Wardach dla dzieci, których koledzy odchodzą z grupy. (Numer 6)
- Rozmowy z nowymi rodzicami – rodzice dzieci przyjętych w 2021 roku do SPI opowiadają o swoich oczekiwaniach wobec przedszkola i własnych pociech. (Numer 7)
- Sugestie czytelników dotyczące naszego czasopisma. (Numer 12)
- Jakie oczekiwania mają rodzice dzieci nowoprzyjętych do przedszkola w 2022 roku. (Numer 13)
- Historyjka społeczna o adaptacji w nowej grupie. (Numer 13)
- Rozmowy z seniorami na temat tego dlaczego tak wspaniale jest być babcią, dziadkiem oraz z przedszkolakami na temat tego dlaczego fajnie jest mieć babcię i dziadka. (Numer 15)
- Anna Gromadzka opisuje ideę zajęć dodatkowych. (Numer 16)
- Anna Krzeczkowska pisze o ekologii i recyklingu w praktyce. (Numer 17)
- Małgorzata Czarnecka i Małgorzata Dąbrowska w rozmowie o sekretach przedszkolnej kuchni. (Numer 19)
- Marcin Dębiński opowiada o 5 sposobach na niejadków. (Numer 19)
- Agnieszka Bobruk pisze czemu w Polsce nie rosą pomarańcze. (Numer 19)
- Katarzyna Kucharska-Hornung opisuje jak pomóc dzieciom czekać na Święta. (Numer 20)
- Beata Oraniec przedstawia różne typy dekoracji bożonarodzeniowych. (Numer 20).
- Agnieszka Bobruk opowiada o świątecznych wypiekach. (Numer 20)
- Urszula Wiśniewska proponuje rodzinne filmy na Święta. (Numer 20)