Spis treści

Działy stałe

Archiwum scenariuszy

  • Beata Oraniec prezentuje zajęcia o owocach i warzywach realizowanych Metodą Pytań Dzieci. (Numer Specjalny 1)
  • Propozycja zerówkowych zajęć na temat śniegu zrealizowanych Metodą Pytań Dzieci. (Numer 3)
  • Małgorzata Krówka prezentuje zajęcia o kosmosie realizowane Metodą Pytań Dzieci. (Numer 4)
  • Małgorzata Krówka prezentuje zajęcia realizowane Metodą Pytań Dzieci na temat rodziny i występujących w niej różnicach wieku. (Numer 5)
  • Marcin Dębiński prezentuje zajęcia realizowane Metodą Pytań Dzieci na temat dzieci z różnych stron świata. (Numer 6)
  • Monika Jastrzębska prezentuje zajęcia o emocjach realizowane Metodą Pytań Dzieci. (Numer 7)
  • Arkadiusz Stupecki prezentuje zajęcia realizowane Metodą Pytań Dzieci na temat strojów ludowych. (Numer 8)
  • Małgorzata Krówka prezentuje zajęcia na temat wody realizowane Metodą Pytań Dzieci. (Numer 10)
  • Aleksandra Machalska prezentuje zajęcia na temat zawodu lekarza realizowane Metodą Pytań Dzieci. (Numer 11)
  • Beaty Oraniec prezentuje zajęcia o Dniu Ziemi realizowane Metodą Pytań Dzieci. (Numer 12)

Co nam w duszy gra

  • Felieton Adama Dąbrowskiego „Muzyka i ta piekielna matematyka” związany z przybliżaniem dzieciom świata muzyki. Tym razem o wartościach nut. (Numer 1)
  • Felieton Adama Dąbrowskiego „Czas, Cisza i Muzyka” prezentujący jak łączą się ze sobą te pojęcia. (Numer 2)
  • Felieton Adama Dąbrowskiego „Formy muzyczne, czyli konstrukcja…”, czyli opowieść o formie w muzyce. (Numer 3)
  • Adam Dąbrowski opowiada czym jest muzyka. (Numer 4)
  • Felieton Adama Dąbrowskiego „Wszechobecne dźwięki i matematyka” wiąże muzykę z królową nauk. (Numer 5)
  • Felieton Adama Dąbrowskiego „Nuty, nutki, czyli abrakadabra …”, w którym opowiada on o uczeniu się gry na instrumencie. (Numer 8)
  • Adam Dąbrowski opowiada o pięciolinii. (Numer 9)
  • Adam Dąbrowski opowiada o formie pieśni (cz.1). (Numer 10)
  • Adam Dąbrowski opowiada o formie pieśni (cz.2). (Numer 11)
  • Adam Dąbrowski opowiada o historii instrumentów. (Numer 12)

Eksperymentujemy!

  • Marcin Dębiński pokazuje jak wykorzystać świeczki do eksperymentów naukowych z ciepłem. (Numer Specjalny 1)
  • Marcin Dębiński pokazuje doświadczenia związane z zimnem. (Numer 3)
  • Doświadczenia przepływem kapilarnym wody. (Numer 5)
  • Doświadczenia z magnesami. (Numer 6)
  • Doświadczenia z magnesami c.d. (Numer 7)
  • Doświadczenia z osmozą. (Numer 8)
  • Doświadczenia związane z topnieniem (Numer 9)
  • Doświadczenia związane ze ściśliwością wody. (Numer 10)
  • Doświadczenia związane ze pływaniem i wyporem. (Numer 11)
  • Doświadczenia związane ze skupianiem światła słonecznego. (Numer 12)

Gry planszowe

  • „Zbieramy liście” – pomoc dydaktyczna związana z jesienią. (Numer 1)
  • „Wigilijne zaspy” – gra, w której gracze ćwiczą odejmowanie a choć się ścigają, to i tak
    czekają na najwolniejszego gracza. (Numer Specjalny 1)
  • „30 lat razem” – gra, w której nie warto się spieszyć. W sam raz na początek jesieni. (Numer 2)
  • „Zebry” – pomoc dydaktyczna na Dzień Zebry wypadający 31 stycznia. (Numer 3)
  • „Czarna dziura” – pomoc dydaktyczna do tematu o kosmosie. (Numer 4)
  • „Biegnę do mamy” – pomoc dydaktyczna do zajęć z okazji Dnia Mamy. (Numer 5)
  • „Plac zabaw” – gra ucząca, że lepiej jest bawić się wspólnie niż samemu. (Numer 6)
  • „Liście”– jesienna gra ćwicząca dodawanie. (Numer 7)
  • „Nakarm jeża” – gra utrwalająca wiadomości na temat jeży. (Numer 8)
  • „Sanki” – zimowa gra ćwicząca porównywanie liczb. (Numer 9)
  • „Dodawanie” – planszówka ćwicząca tytułowe działanie matematyczne. (Numer 10)
  • „Murarz” – klasyczna gra podwórkowa przeniesiona na planszę. (Numer 11)
  • „Czerwony Kapturek” – Klasyczna bajka (z opcją wygranej wilka) przeniesiona na planszę. (Numer 12)

Kącik behawioralny

  • Katarzyna Hamerlak proponuje ćwiczenia wspomagające kształtowanie umiejętności przyjmowania perspektywy innej osoby. (Numer 3)
  • Katarzyna Hamerlak wyjaśnia czym jest Stosowana Analiza Zachowania (Applied Behavior Analysis). (Numer 6)
  • Katarzyna Hamerlak omawia standardy rekomendacji Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka. (Numer 7)
  • Katarzyna Hamerlak opisuje jak należy pozytywnie wzmacniać dzieci – rodzaje wzmocnień). (Numer 8)
  • Katarzyna Hamerlak opisuje różnicowe wzmacnianie niekompatybilnych zachowań – DRI. (Numer 9)
  • Katarzyna Hamerlak opisuje DRA. (Numer 10)
  • Katarzyna Hamerlak opisuje DRO. (Numer 11)

Kącik logopedyczny

  • Porady związane z pionizacją języka cz.1. (Numer 3)
  • Agata Lange pokazuje jak rozwijać słuch fonematyczny. (Numer 4)
  • Porady związane z pionizacją języka cz.2. (Numer 5)
  • Czym jest diagnoza logopedyczna. (Numer 6)
  • Ćwiczenia fonacyjne dla dzieci jako wsparcie dla rozwoju ich mowy. (Numer 7)
  • Agata Lange omawia wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym. (Numer 8)
  • Agata Lange prezentuje ćwiczenia funkcji słuchowych dla dzieci starszych. (Numer 9)
  • Agata Lange i Izabela Pyrczak przedstawią jak rozwijać mowę narracyjną. (Numer 10)
  • Agata Lange przedstawia propozycje ćwiczeń oddechowych. (Numer 11)
  • Agata Lange proponuje zabawy logopedycznych na wakacje. (Numer 12)

Moja historia / Historia Przedszkola

  • Wspomnienia Moniki Jastrzębskiej. (Numer 1)
  • Małgorzata Dąbrowska opowiada o swoich początkach w Społecznym Przedszkolu Integracyjnym. (Numer Specjalny 1)
  • Wspomnienia Danuty Justyny. (Numer 3)
  • Wspomnienia Kamila Wardacha. (Numer 4)
  • Wspomnienia Adama Dąbrowskiego. (Numer 6)
  • Wspomnienia Edyty Adamus. (Numer 7)
  • Wspomnienia Zygmunta Kulasa. (Numer 8)
  • Wspomnienia Kariny Juragi-Horosz. (Numer 9)
  • Wspomnienia Anny Gromadzkiej. (Numer 10)
  • Wspomnienia Anny Florek na temat Fundacji CZAS DZIECIŃSTWA. (Numer 11)
  • Wspomnienia Małgorzaty Krówki. (Numer 12)

Okiem psychologa

  • Monika Rosińska opowiada o lękach dziecięcych oraz prezentuje pięć zasad jakie mogą pomóc w takich sytuacjach. (Numer 1)
  • Monika Rosińska pokazuje jak pomóc dzieciom rozwiązywać konflikty. (Numer 5)
  • Monika Rosińska podpowiada dorosłym jak pomóc dzieciom radzić sobie z trudnymi sytuacjami w przedszkolu. (Numer 7)
  • Jak budować poczucie własnej wartości u dzieci wg Moniki Rosińskiej. (Numer 8)
  • Monika Rosińska opisuje jak tworzyć zasady w przedszkolu i domu. (Numer 9)
  • Monika Rosińska opisuje ukierunkowaną obserwację ABC. (Numer 10)

Porady dla dyrektorów

  • NAP jako forma promocji placówki oświatowej. (Numer 11)

Porady fizjoterapeuty

  • Olga Oraniec pokazuje jak ćwiczyć motorykę małą. (Numer 1)
  • Olga Oraniec prezentuje propozycje ćwiczeń oddechowych. (Numer Specjalny 1)
  • Martyna Witkowska prezentuje propozycje ćwiczeń równoważnych. (Numer 3)
  • Martyna Witkowska radzi jak wzmacniać antygrawitacyjny wyprost, pozycję zgięciową oraz mięśnie posturalne. (Numer 4)
  • Martyna Witkowska prezentuje ćwiczenia pomagające ładnie pisać. (Numer 5)
  • Martyna Witkowska przedstawia ćwiczenia wspomagające koncentrację w zakresie funkcji percepcyjnych. (Numer 6)
  • Olga Oraniec prezentuje kolejną porcję ćwiczeń oddechowych. (Numer 9)

Prawny poradnik awansowy

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. (Numer 1)
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Numer Specjalny 1)
  • USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Numer 9)

Recenzja książki edukacyjnej

  • Marcin Dębiński opowiada o poradniku na temat ADHD. (Numer 1)
  • C. Gueguen „Wychowanie szczęśliwego dziecka w świetle rewolucyjnych odkryć naukowych”. (Numer 5)
  • J. Lynn „Gotowi do szkoły? Start!”. (Numer 6)
  • Andrea Erkert „Rozumiemy się dobrze! Zabawy dla dzieci w wieku przedszkolnym oparte na współdziałaniu” (Numer 7)
  • Nora Rodriguez „Co nam mówią rysunki dzieci”. (Numer 8)
  • „Przygody Innego. Bajki na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich” (Numer 9)
  • Małgorzata Roman-Zakrzewska „Lusia”. (Numer 10)
  • Donata Elschenbroich „Co siedmiolatek wiedzieć powinien”. (Numer 11)
  • Katarzyna Mitros „Urodzony matematyk. Zabawy rozwijające zdolności umysłowe najmłodszych”. (Numer 12)

Refleksje na temat

  • Przemyślenia Anny Florek na temat wzajemnej pomocy. (Numer 10)
  • Przemyślenia Anny Florek na temat rozmów dzieci i rodziców. (Numer 11)
  • Refleksje na temat – Przemyślenia Anny Florek na temat wakacyjnego przyglądania się. (Numer 12)

Słowem wstępu:

  • Życzenia Bożonarodzeniowe od pani Anny Florek. (Numer Specjalny 1)
  • Anna Florek podsumowuje historię 30-lat działalności Przedszkola. (Numer 2)
  • Marcin Dębiński snuje refleksje związane z przygotowaniami do Dnia Babci i Dziadka. (Numer 3)
  • Anna Florek opowiada o przygotowaniu do Wielkanocy w Przedszkolu. (Numer 4)
  • Anna Florek o tym, kto za kim podąża w relacji dziecko-rodzice. (Numer 5)
  • Anna Florek przedstawia trzy dobre rady dla rodziców absolwentów. (Numer 6)
  • Anna Florek opowiada o wrześniu w przedszkolu. (Numer 7)
  • Anna Florek opowiada o zabawkach w przedszkolu. (Numer 8)
  • Życzenia Anny Florek na Nowy Rok. (Numer 9)

Teoria pedagogiczna

  • Aleksandra Machalska wyjaśnia czemu dzieci pytają. (Numer 11)
  • Aleksandra Machalska pisze o rozwoju dziecięcych pytań. (Numer 12)

Teren Pogodnego Używania

  • Filozoficzne rozmowy o kierunkach świata i księżycu. (Numer 6)
  • Filozoficzne rozmowy o skarbach. (Numer 7)
  • Filozoficzne rozmowy z dziećmi o precyzji. (Numer 12)

Wspomnienia

  • Wakacyjne wspomnienia. Katarzyna Kucharska-Hornung opisuje kulisy inicjatywy zgłoszenia pani Anny Florek do VII edycji konkursu Super Dyrektor Przedszkola. (Numer 1)
  • Październikowe wspomnienia Wspomnienia Marcin Dębińskiego z ostatnich „Jesiennych dekoracji”. (Numer Specjalny 1)
  • Obchody urodzin Przedszkola w grupie 2. Małgorzata Krówka wspomina jak świętowały urodziny Przedszkola dzieci z grupy 2. (Numer 2)
  • Przygotowanie planszy z zapytajkami w grupie 1. Piotr Kryspin opisuje jak powstawał plakat w grupie 1. (Numer 2)
  • Wirtualna tablica życzeń. Marcin Dębiński opowiada o pomyśle na składanie życzeń przez osoby, które z różnych przyczyn nie dały rady nas odwiedzić 15 października. (Numer 2)
  • Urodziny są zawsze piękne. Beata Pilch opisuje w jaki sposób zostało przystrojone Przedszkole w dniu obchodów 30 urodzin. (Numer 2)
  • Urodzinowy quiz i inne atrakcje on-line. Marcin Dębiński opisuje kulisy powstania quizu wiedzy na temat historii Przedszkola, prowadzącej go Fundacji a także założycielki Anny Florek. (Numer 2)
  • Na rodziców zawsze możemy liczyć. Beata Oraniec opowiada o planach jakie miała Rada Rodziców na świętowanie 30-lecia oraz tym jak przebiegła ich realizacja. (Numer 2)
  • Marcin Dębiński wspomina pierwszy śniegowy dzień w 2020 roku. (Numer 3)
  • Marcin Dębiński wspomina o współpracy z Tonis Puri. (Numer 4)
  • Majowe wspomnienia związane z obchodami dnia Mamy i Taty. (Numer 6)
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej dla naszej koleżanki. (Numer 8)
  • Marcin Dębiński opowiada o przygotowaniach do Wigilii. (Numer 9)
  • Marcin Dębiński opowiada o Dniu Pizzy. (Numer 10)
  • Marcin Dębiński opowiada o wizycie na Słowacji. (Numer 11)
  • Marcin Dębiński opowiada o Dniu Mamy i Taty. (Numer 12)
  • Dzień Mamy i Taty oczami rodziców. (Numer 12)
  • Rodzice piszą … Pożegnanie sześcio- i siedmiolatków oczami Anny Zandberg. (Numer 12)

Znalezione w sieci

  • Co udostępnia na swoich stronach Polskie Radio? (Numer Specjalny 1)
  • Khan Academy uczy od przedszkolaków do studentów. (Numer 9)
  • Portal learningapps.org (Numer 12)

Artykuły dodatkowe

  • Najtrudniejszy pierwszy krok. Anna Gromadzka doradza jak sprawić, aby adaptacja w przedszkolu była łatwiejsza. (Numer 1)
  • Jesienne Dekoracje 2019 oczami rodziców. Krótkie wypowiedzi rodziców o „Jesiennych dekoracjach”. (Numer Specjalny 1)
  • Jesień i zima od kuchni, czyli porady lekarza związane z odżywianiem się w czasie zimnych miesięcy. Część 1 (Numer 3), Część 2 (Numer 4), Część 3 (Numer 8)
  • O nauce życzliwości i troski, czyli powrót do pisania listów. Anna Gromadzka inspiruje do pisania listów z przedszkolakami. (Numer 4)
  • O edukacji patriotycznej słów kilka, czyli Łukasz Kiełbasa opowiada o wychowaniu patriotycznym dzieci. (Numer 5)
  • Wiosna i lato od kuchni, czyli porady lekarza związane z odżywianiem się w czasie ciepłych miesięcy.  Część 1 (Numer 5), Część 2 (Numer 6)
  • Książeczka A. i K. Wardach dla dzieci, których koledzy odchodzą z grupy. (Numer 6)
  • Rozmowy z nowymi rodzicami – rodzice dzieci przyjętych w 2021 roku do SPI opowiadają o swoich oczekiwaniach wobec przedszkola i własnych pociech. (Numer 7)
  • Sugestie czytelników dotyczące naszego czasopisma. (Numer 12)